Barbara Jagušák Heribanová, prezývaná Babsy, pracuje ako PR manažérka, event moderátorka. Zapája sa do podujatí, ktoré sa zameriavajú na módu, etické nakupovanie a upcykláciu. My sme sa s Barbarou rozprávali o udržateľnosti, slovenskom dizajne a aj o tom, čo ju na móde najviac fascinuje.
Babsy je milovníčkou módy, snaží sa však k nej pristupovať zodpovedne. Pravidelne sa zúčastňuje a je jednou z ambasádoriek projektov Fashion Live! a Fashion Revolution. Ide o projekty, ktoré šíria dôležité myšlienky v rámci módneho priemyslu a snažia sa podporiť a prezentovať slovenských dizajnérov.
Neustály nátlak módneho marketingu v nás vyvoláva pocit, že naše oblečenie je s každou sezónou čoraz viac “out”. Barbara sa k tomuto procesu trendov vyjadrila veľmi dobre a to v rozhovore pre odzadu.sk : „neustály hon za vecami a nejakým sociálnym statusom je dôvod, prečo sú mnohí ľudia stále nervózni a nespokojní sami so sebou“. Nás teší, že sme sa s Babsy mohli porozprávať aj o tejto téme.
Ako vnímaš to, že otázka životného prostredia sa dostáva už aj do módneho priemyslu ?
Je to skvelá správa, pretože dlhoročné úsilie celosvetového hnutia Fashion Revolution, aby bol módny priemysel udržateľnejší, etickejší a transparentnejší začína konečne prinášať reálne výsledky. Teším sa, že veľké obchodné reťazce s rýchlou módou začínajú vo svojich kolekciách používať materiály, ako je organická bavlna, ľan, recyklovaný polyester, vegánsku kožu a ďalšie zaujímavé materiály budúcnosti.
Samozrejme, módny priemysel čaká ešte veľmi dlhá cesta, pretože business model rýchlej módy nemôže byť vo svojej podstate udržateľný. Zostáva nám len veriť, že móda sa spomalí a že sa bude viac dbať na kvalitu, ľudské práva a férové podmienky naprieč celým hodnotovým reťazcom, ktorý je skoro v každom biznise veľmi komplikovaný. Potom sa ťažko hľadajú ľudia zodpovední za všetky chyby a nehumánne zverstvá, ktoré sa momentálne na svete dejú..
Angažuješ sa na projektoch, ktoré podporujú myšlienky v oblasti slow fashion a upcyklácie. Sú nimi napríklad Fashion Live a Fashion Revolution. Môžeš nám bližšie priblížiť, čo je ich podstatou?
Slovensko bola kedysi krajina, ktorá disponovala mnohými odevnými závodmi a naše značky sa pravidelne zúčastňovali svetových fashion weekov. Na prelome milénia sme začali byť zaujímaví pre zahraničných investorov, ktorí stavali obchodné centrá, ako na bežiacom páse. S nimi prišli na náš trh aj zahraničné značky s rýchlym oblečením a naša domáca produkcia prestala byť konkurencieschopná. Vďaka projektom Fashion Revolution a Fashion LIVE! môžeme osloviť ľudí, ktorí milujú módu, ale zároveň je pre nich dôležitý aj spôsob akým oblečenie vzniká.
Za posledné roky sa slovenská tvorba a dizajn opäť dostávajú na piedestál slávy, čo je dôkazom toho, že ľudia začínajú uprednostňovať kvalitu, krajčírske remeslo a originalitu. Teším sa, že vďaka týmto podujatiam motivujeme aj novú generáciu dizajnérov, aby tvorili, pretože vedia, že o ich kolekcie je záujem. Projekt Fashion Revolution je naopak zameraný na edukáciu ľudí, ktorí nevedia, aké dôsledky na životné prostredie má rýchla móda. Našim cieľom rozhodne nie je strašiť a znechucovať ľudí, snažíme sa im rozšíriť obzory, aby mali dôležité informácie a na ich základe sa mohli slobodne rozhodnúť, aké oblečenie si kúpia.
zdroj: instagram @babsyheriban
Na Instagrame ťa sleduje necelých 23 tisíc ľudí, preto môžeme povedať, že na sledovateľov máš značný vplyv. Čo bolo tvojou motiváciou byť aktívna na sociálnych sieťach?
Myslím si, že môj Instagram nie je ani veľmi zameraný na módu. Zdieľam skôr môj rodinný život, názory na rôzne témy a občas sa medzi mojimi statusmi objaví aj nejaká móda a lifestyle. Mojim zámerom nikdy nebolo stať sa “influencerkou”. Prišlo to samo, keď sa mi narodila Izabelka a mala som zrazu viac času tvoriť obsah na sociálnych sieťach, pretože dovtedy to bolo pri mojom zamestnaní PR manažérky nemožné. Počas roka sa u mňa objavia aj “módne peak momenty”, a to hlavne v období, keď pracujem na kampani Fashion Revolution, na Fashion LIVE! Talkoch alebo na samotnom Fashion LIVE!.
Aké kroky podnikáš vo svojom živote, aby si sa viac približovala k udržateľnej móde alebo k upcyklácii?
Najjednoduchším tipom, s ktorým môže začať naozaj každý je – NENAKUPOVAŤ. Nejde tu o to, aby sme zo dňa na deň prestali nakupovať, ale aby sme boli uvedomelejší a aby sme sa nezbláznili za každým módnym trendom. Aktuálne sú veľmi populárne aj second handy, SWAPY, bazáre medzi kamarátkami a iné spôsoby posúvania oblečenia. Nie som v ničom radikálna, takže aj ja si rada kúpim peknú vec v rýchlych reťazcoch, ale musím byť o nej stopercentne presvedčená a musí byť kvalitná, aby vydržala dlhšie nosenie.
Dobrou alternatívou je aj kapsulový šatník, ktorý si ženy aj muži budujú niekoľko rokov a následne si už dokupujú len danú vec, ktorá sa nosením zničila. A v neposlednom rade si myslím, že treba podporovať domáci dizajn. Dnes už si môžete vyskladať celý šatník z lokálnej tvorby. Už dávno neplatí to, že dizajnéri šijú len večerné a svadobné šaty. Ak by som to mala zhrnúť do jedného slovného spojenia, väčšiu triezvosť zabezpečí – uvedomelé nakupovanie.
Ktoré blogy alebo účty na sociálnych sieťach ťa inšpirujú? Koho sleduješ?
Rada sledujem moje kamarátky blogerku Ivetku Kopernickú @Donnaiveh, @Natykerny, fotografku @kristianakona, úžasnú političku a aktivistku Vlaďku Marcinkovú @vladimira.marcinko, moju segru @tamaraheribanova, môjho partnera na eko debaty Miška Saba @mxsabo, blogerku a režisérku Mariku Beňadik Majorovú @tonbo_diary, trojmamu a spisovateľku @kristina.tormova, dvojmamu a lekárku @doubletrouble, blogerku @styleofbecca a mnohých ďalších, ktorých denne sledujem a inšpirujem sa nimi.
zdroj: instagram @babsyheriban
Ktoré slovenské značky alebo dizajnérov by si vedela odporučiť?
Z detských rozhodne mile, takitak, Gugeniu, jeej design, diobo, Sidumilu, lemur, Little people, Zuppa design, Just cute a eshopy littlehipster a aliceandalice, ktoré ponúkajú krásnu udržateľnú módu (littlehipster ponúka viac škandinávskych funkčných značiek a aliceandalice je pre maminy, ktoré deti rady parádia).
Pracuješ v oblasti módy. Čo ťa na nej najviac fascinuje? Aký štýl obliekania ti je najbližší?
Na móde ma fascinuje to, že môžeme na vonok komunikovať naše postoje, nálady, kým v skutočnosti sme. Móda vytvára náš image, náš kult osobnosti. Paradoxne si myslím, že čím konzistentnejší sme a čím menej experimentujeme, tým lepší a zapametateľnejší štýl si vytvárame. Preto ma nejaké trendy takmer vôbec nezaujímajú. Pre mňa sú módnymi ikonami Anna Wintour, Steve Jobs, Karl Lagerfeld, Tilda Swinton, Yoshi Yamamoto, Rei Kawakubo, Rick Owens a ľudia, ktorí si v podstate celý život “idú to svoje”. Ak by som mala zadefinovať svoj štýl – v bežnom živote chodím oblečená funkčne a minimalisticky a keď idem do spoločnosti, rada sa odviažem. Baví ma skôr minimalistický štýl s dôrazom na detail.
zdroj: instagram @babsyheriban
Vieme, že zastávaš prirodzenú krásu. Ako by si definovala gýč?
Gýč sú pre mňa dlhé špicaté nechty so zdobením, nalepené mihalnice, cez ktoré nevidno ani do očí, nadpojené vlasy v inom odtieni, flitre a vybíjance, kontúrovanie tváre, ktorá to nepotrebuje, extrémne invazívne zásahy do pokožky… Zoznam by bol dlhý, ja tieto veci neodsudzujem a rozhodne nikoho nesúdim, len ich pokladám pre môj život za zbytočné.
Máš nejaké motto, ktorým sa riadiš?
Nech každý deň stojí za to!
Barbare Jagušák Heribanovej ďakujeme za náučný a inšpiratívny rozhovor a prajeme jej veľa úspechov!