Módnym štylistkám Vlaďke a Denise prešlo rukami už mnoho rôznorodých klientok, ktorým pomohli s osobnou premenou. Bohaté skúsenosti nabrali aj so stylingom modeliek a celebrít či so spoluprácou s módnymi magazínmi. Spojila ich túžba pomáhať ženám na ceste za ich vlastným štýlom a sebavedomím. Ponúkame ti špeciálny rozhovor, po ktorom už tvoj šatník nikdy nebude rovnaký.
Kto sú zakladateľky Style university?
Vlaďka Balážová je módna štylistka, ktorá žije a pracuje vo Viedni. Vytvorila koncept pre ženy, ktoré sa chcú o seba starať a nájsť ideálne riešenia pre svoj osobný štýl, no nemajú času nazvyš. Pod jej značkou IDEALE pôsobí tím profesionálov z oblastí módneho stylingu, vlasového stylingu, starostlivosti o pleť, ale aj odborníci na zdravie a výživu. Jej tipy a rady o štýle sú pravidelne publikované v rakúskych magazínoch.
Denisa Majská je módna štylistka, žije a pracuje v Bratislave. Pôsobí pod značkou STYLE_D, spolupracuje s viacerými módnymi značkami a návrhármi a organizuje workshopy pre ženy. Publikuje módne editoriály a články v magazínoch, styluje známe osobnosti. Založila a vedie LUXURY BAZZAR – módny bazár, ktorý sa špecializuje na luxusné kabelky a doplnky.
View this post on InstagramA post shared by STYLE UNIVERSITY (@styleuniversity.sk) on
Ako ste prišli k nápadu o založení školy štýlu na Slovensku?
Denisa: Stretli sme sa na konferencii Superfeel. Tú organizovala Ivana Kičikoleva, ktorá nás aj osobne zoznámila. Po spoločnom rozhovore sme zistili, že sme chodili na rovnakú školu v Londýne, na inštitút Style coachingu (Style Coaching Institu London). Hneď sme si sadli, nechýbalo veľa a už sme začali špekulovať nad nápadom školy štýlu na Slovensku.
Vlaďka: Verím, že náhody neexistujú a naše stretnutie na poslednú chvíľku, keď sme už z konferencie obe odchádzali, náhoda určite nebola. Ako spomína Denisa, naozaj sme si padli do oka. Vášeň pre módu a pomoc ženám nás nakoniec spojila natoľko až z toho vznikla Style university.
K založeniu Style University vás inšpirovalo aj mimo iného štúdium v Londýne?
Vlaďka: Určite áno. Od slovenských stylistiek sa odlišujeme práve tým, že ponúkame aj Style Coaching. Styling je len o správnom výbere oblečenia. Na rozdiel od toho Style Coaching sa zameriava aj na psychiku človeka. Oblečenie, ktoré nosíme, totiž ovplyvňuje našu psychiku, preto je veľmi dôležité spoznať nielen to, čo nám sedí, ale aj to, aké sme vo vnútri.
Denisa: Súhlasím s Vlaďkou. Doplnila by som ešte jeden fakt, a to taký, že v dnešnej dobe sú ženy vďaka obrazu, ktorý ponúkajú sociálne média, veľmi sebakritické. Vytvárajú si skreslený obraz o sebe, a to má dopad aj na výber správneho outfitu.
Chceme prinavrátiť ženám sebavedomie a komfort z toho, čo majú oblečené. Toto je naša spoločná misia, kvôli ktorej sme spojili naše sily.
Aké služby ponúkate vašim klientkám? Ako to celé funguje?
Vlaďka: Každá z nás si pracuje na „svojom“ (magazíny, módne značky, styling pre celebrity, …). No to, čo robíme spolu je práve Style University, ktorá sa bude zameriavať na kurzy štýlu. Cieľom kurzu je najmä zvýšenie povedomia o tom, čo je vlastne móda a čo znamená. Nie je to len o nákupoch a o tom, čo vidíme na modelkách na Instagrame. Prvý kurz sa bude konať už 26. apríla 2019 v Bratislave.
Denisa: My ženu len neobliekame, snažíme sa o to, aby zistila, kým v skutočnosti je a až potom sa zameriame na jej štýl. Móda je o živote. Style kouč sa snaží zistiť aj to, čo klientku ovplyvňuje, ale aj to, v akom prostredí žije a s kým komunikuje. Na základe nadobudnutých poznatkov o jej živote vieme presne určiť, aký štýl sa najviac hodí k danej osobe.
Na to, aby ste vedeli určiť, aký má žena štýl, je potrebná aj akási analýza jej života. Každej klientky sa pýtate vždy na rovnaké veci alebo sa otázky môžu líšiť?
Vlaďka: Na to, aby sme zistili, aká je psychika našej klientky, nám nestačí jedno stretnutie a zodpovedanie na zopár „dotazníkových“ otázok. Je to proces. Nám nestačí vedieť, ak klientka povie, že má rada kvetinové vzory alebo ružovú farbu. To jej štýl nedefinuje.
Ako Style koučky si musíme všímať ako rozpráva, aký má tón hlasu, ako kráča. To sú všetko prvky našej osobnosti, ktoré podvedome ukazujeme svetu.
Pri definovaní štýlu je dôležitý aj momentálny status klientky. Je rozdiel, ak ide o mamičku, ktorá sa vracia do zamestnania alebo ide o manažérku, ktorá chce postúpiť na vyššie miesto. Každá má iný životný cieľ. To je to, na čo sa zameriavame, aby sme zistili, aká je naša klientka. A správny štýl jej dopomôže splniť si cieľ.
Denisa: Keďže hľadanie vlastného štýlu je „beh na dlhé trate“, je to proces, ktorý sa vyvíja a nedosiahne sa za jeden deň, či dva. Style Coaching zahŕňa niekoľko hodín konzultácií, pri ktorom svojho klienta spoznám a viem mu dopomôcť k jeho cieľu. Povedala by som, že style coaching zahŕňa trasnformačný proces live coachingu v spojení s módnym poradenstvom.
Prostredníctvom malých cieľov, úloh, sa postupne klientka naučí, ako svoj štýl využiť vo svoj prospech. Prvé stretnutie je vždy akási konzultácia, na ktorej sa porozprávame a spoznáme sa. Dozviem sa, aká je, aké ma záujmy, životný štýl, čo sa jej páči a hlavne – čo by chcela dosiahnuť.
Zameriavam sa na pozitívne veci, čo je na žene zaujímavé a v čom by mohla vyniknúť. Počas ďalších stretnutí sa pomaličky dopracujeme až k finálnemu výsledku – k vlastnému štýlu, ktorý vytiahne na povrch to najlepšie a najkrajšie z nej a ktorý jej bude slúžiť ako nástroj na dosiahnutie svojich snov.
Po našom kurze žena úplne zmení pohľad na módu. Určite bude nakupovať menej a aj keď si niečo kúpi, nezostane jej to visieť v skrini. Jednoducho už bude nakupovať také veci, ktoré jej pomôžu
dosiahnuť jej cieľ.
View this post on InstagramA post shared by STYLE UNIVERSITY (@styleuniversity.sk) on
Čo všetko dokáže o nás oblečenie prezradiť?
Vlaďka: Na Slovensku je obliekanie podceňované, pretože tu existuje predsudok „Dôležitejšie je to, čo máme v hlave ako to, čo máme na sebe“. Ale my na to hovoríme, že to, čo máme v hlave je, samozrejme, veľmi dôležité, ale bez vhodného oblečenia nemusíme nikdy dostať príležitosť to ukázať, pretože sila prvého dojmu je veľmi veľká. Viete, že tretina šéfov je rozhodnutá, či vás prijme behom prvých 90 sekúnd? Takže berme prvý dojem veľmi vážne.
Denisa: Keď nebudeme vyjadrovať oblečením to, na čo máme v danej situácii poukázať, tak nás okolie nebude brať vážne alebo nás začne ignorovať. Veľa Američanov má vlastných osobných poradcov štýlu, nie preto, žeby sa potrebovali ukazovať v drahých dizajnérskych kúskoch, ale preto, lebo veľmi dobre vedia, že oblečenie o nich povie veľa. Rozdiel medzi Slovákmi a Američanmi je taký, že oni sa naučili hovoriť aj oblečením, no my len slovami.
Ako sa podľa vás vnímajú na Slovensku stylistky?
Denisa: Dnes je to na Slovensku samý stylista, avšak mi ponúkame niečo viac, ponúkame Style coaching. Naši klienti si náš odlišný prístup veľmi pochvaľujú a na konci koučingu sú zo zmeny, ktorá sa udiala nielen navonok, ale aj vo vnútri, nadšení. No ak sa mám vyjadriť k samotným stylistom, myslím, že medzi nami Slovenkami vládne množstvo predsudkov. Napríklad „Ja si štylistu nemôžem dovoliť, je to aj tak zbytočné, zvládnem to sama.“
My na to hovoríme: „Styling je ako matematika. Má svoje pravidlá a rovnice, ktoré profesionálni štylisti poznajú a ovládajú a keď k tomu pridajú svoje skúsené „oko“, vznikne perfektný styling na mieru.“
Preto sme presvedčené, že využiť služby osobného stylistu je investícia do seba, ktorú by každá žena mala urobiť. Mimochodom, koľko peňazí ste vydali za oblečenie, ktoré teraz nenosíte a visí vám v skrini? 😉
Vlaďka: Predsudky u žien vznikajú napríklad, keď pozerajú TV show, kde sa zo šedej myšky stane krásna labuť. Samozrejme, za pomoci odborníkov. Takýmto spôsobom média vytvárajú u divákov skreslené predstavy o tom, že zmena štýlu sa dá urobiť za jeden deň a že ju urobia za mňa ostatní, nie ja.
„Jednorazové premieňanie“ je síce fajn, no keď žena príde z TV show domov, je zasa tam, kde bola. Opäť sa z nej stane šedá myška. Pretože tá hlavná zmena, ktorá sa musí udiať, je zmena v hlave, zmena v pohľade na seba.
Style koučky sú tu práve na to, aby pomohli klientke zmeniť nielen spôsob obliekania, ale aj spôsob vnímania samej seba. Slovensko je ešte v oblasti style coachingu v plienkach. Avšak rovnako to vidím aj v Rakúsku, tam sú ženy tiež veľmi konzervatívne.
View this post on InstagramA post shared by Vladimira Balazova (@vladimira_balazova) on
Pristavme sa chvíľku pri našich susedkách z Rakúska. Keby sme mali porovnať, ako sa oblečie na stretnutie s mužom Slovenka a ako Rakúšanka, ktorá by to vyhrala?
Vlaďka: Pri stretnutí s mužom, o ktorého máme záujem, vždy a za každých okolností platí, že menej je viac. No keby som mala porovnať, ako sa obliekajú ženy v Rakúsku a na Slovensku, tak by som to zhodnotila, že sú dva obrovské „módne extrémy“. Ženy v Rakúsku sa obliekajú menej nápadne, pretože keď to zahrajú na „istotu“, nič tým nepokazia (s čím nesúhlasím – tá takzvaná istota vie byť niekedy veľmi zradná). Na druhej strane Slovenky nosia často príliš nápadné a provokatívne oblečenie, čo nemusí pôsobiť na muža vždy lákavo.
Keď sa oblečieme provokatívne, muž sa zľakne. Je to pre neho často odstrašujúce. Pýta sa, čo mi tým
chce povedať? A je zmätený.
Denisa: Mali by sme mať na pamäti, že oblečenie vyjadruje akúsi správu „message“, ktorú chceme, aby okolie prečítalo. Ak sa teda chceme s dotyčným stretnúť aj na ďalší krát, mali by sme zvoliť k tomu aj primerané oblečenie. Čo môžem poradiť je, aby bola žena vždy prirodzená, uvoľnená a usmievavá. A ešte nech dlho nepremýšľa nad tým, čo si oblečie. Dôležité je, aby sa v tom najmä dobre cítila. Jedine tak dokáže byť prirodzená a sama sebou.
Čo by ste poradili žene, ktorá má fyzické nedostatky? Ako by ich vedela „zakamuflovať“?
Vlaďka: My nezakrývame fyzické nedostatky. My vyzdvihujeme pozitívne veci. Ženy dokážu byť veľmi kritické, čo môže byť niekedy aj na škodu. Vždy sa našich klientok pýtame, nech povedia tri veci, ktoré sa im na ich tele nepáčia. Ony zakaždým povedia miesto troch vecí minimálne päť. A keď sa potom spýtame na veci, ktoré sa im na sebe páčia, nevedia odpovedať.
Denisa: Je fajn byť sebakritická, ale predovšetkým sa musíme naučiť milovať samu seba. To je prvý krok, ktorý by mala urobiť každá žena, ktorá túži nájsť svoj vlastný jedinečný štýl obliekania.
View this post on InstagramA post shared by S T Y L E _D (@denisamajska) on
Ktoré módne vychytávky by si žena rozhodne nemala kupovať? Medzi najznámejšie patria kroksy, súhlasíte s tým?
Denisa: Jednoznačne áno. Kroksy si obujme, keď ideme pred dom do záhrady, ale v žiadnom prípade do mesta či na rande. Ešte by som doplnila, že by v šatníku nemali byť kúsky, ktoré sú nám malé, či príliš veľké, nesedia nám, alebo sú nejakým spôsobom poškodené. Mali by tam byť len kúsky, ktoré nám sedia, vystihujú našu osobnosť a cítime sa v nich dobre.
Vlaďka: Ja zasa radím, aby si dali ženy pozor na čiernu farbu. Hoci sa hovorí, že každá z nás by mala mať v šatníku aspoň jedny malé čierne šaty, no nie je to úplne tak. Táto farba pristane len máloktorým ženám, jej tón zafarbenia na ženách pôsobí unavene a smutno. Pokiaľ nechceme takúto „message“ vysielať, mali by sme prehodnotiť výber oblečenia. Avšak, ak ju musíme nosiť z čisto profesionálneho alebo pracovného hľadiska, je to v poriadku.
Ktorými kúskami by si žena mala rozhodne obohatiť svoj šatník?
Vlaďka: Jednoznačne sukňami. V súčasnosti nosíme stále len nohavice a na sukne, akoby sme zabudli. Pričom správne zvolený strih sukne pôsobí na žene oveľa lepšie ako nohavice. Dokonca tak aj vyniknú ženské krivky a zakryje sa to, čo sa zakryť má. Na to, aby ste si vybrali správnu sukňu máte nás a naše kurzy 🙂 .
Denisa: Určite i vhodnými doplnkami, tie robia zázraky a oživia každý outfit. Ak sa žena bojí farieb, vie ich nosiť na menších miestach, a to práve na doplnkoch ako napr. kabelka, opasok, či šperky.
Prečo by teda každá žena mala prísť na kurz?
Vlaďka: Preto, aby sa dozvedela, čo jej pristane, aby sa spoznala a naučila sa pri obliekaní inak rozmýšľať. A najmä, aby sa naučila používať svoj štýl ako nástroj k tomu, aby vždy dosiahla to, čo chce. Náš kurz je akýsi štýlový reštart. Ono to znie ako fráza, ale my to myslíme smrteľne vážne: „Zmeň svoj štýl a zmení sa ti život“.
Deniske a Vlaďke ďakujeme za rozhovor. Pevne veríme, že ťa inšpirovali minimálne rovnako, ako nás v redakcii. Želáme im veľa úspechov!