Mladá a ambiciózna Vivien Babicová je príkladom toho, že ak je človek pracovitý a má sny, dokáže naozaj veľké veci. Jej ikonická kabelka seatbelt bag zdobí šatník mnoho žien. Nehovoriac o jej kolekcii, ktorá stihla zažiariť aj na London Fashion Week. Vivien sme vyspovedali čomu vďačí za úspech.
Je dobré mať sny, ale to nestačí! Musíme na nich pracovať a dennodenne pridávať do nich dostatočné množstvo energie. Až vtedy ucítime, že naše predstavy sa napĺňajú. Príkladom je aj Vivien Babicová, ktorá svoj sen o vlastnej značke naplno realizuje. Už počas štúdia na vysokej škole UTB v Zlíne v Ateliéri dizajnu sa dokonalo preukázala ako ambiciózne a šikovné dievča.
Ahoj Vivien. Si mladá, cieľavedomá študentka na UTB v Zlíne, ktorá má pred sebou dobre rozbehnutú kariéru. Povedz nám niečo o tom, čo ťa viedlo k tomu, aby si budovala vlastnú značku? Mala si k móde vždy blízko?
Ahoj, ďakujem za veľmi milý úvod a priazeň. Verím, že sa tieto výhľady ohľadom úspešnej kariéry naplnia, ale ešte je predo mnou dlhá cesta. Budovanie vlastnej značky prišlo veľmi prirodzene tým, že pri tvorbe semestrálnych prác som chcela svoje modely označiť. Takže prišla potreba vlastného brandingu, a tak som v podstate už v prvom ročníku začala tvoriť pod značkou, pod vlastným menom.
Áno, k móde som mala blízko vždy, ale bolo to len na úrovni milovníka módy. Rada som sa obliekala, bavila ma hra so stylingom. Nápad, že by som chcela študovať módu prišiel až v maturitnom ročníku.
Mňa najviac inšpirujú ľudia a ich potreby. Niekedy potrebujú do svojho dňa vniesť funkčnosť, inokedy emóciu.
Kedy nastal ten moment, ktorý odštartoval tvoju kariéru? Bola to tvoja ,,ikonická‘‘ kabelka seatbelt bag ?
Som ešte stále študentkou, aj keď už len pár týždňov, takže ešte to asi úplne nevnímam ako odštartovanú kariéru. Počas školy som nemusela brigádovať, pretože som si dokázala privyrobiť módou. Teraz, na konci školy ma to živí, ale netrúfam si povedať, že je už moja kariéra odštartovaná.
Mám stále pocit, akoby som sa len pripravovala na štart. Mám síce veľmi príjemný náskok, ale rozbehne sa to, až keď budem mať celý jeden mesiac na to, aby som zarobila peniaze na chod značky, vývoj nových produktov a na svoj spokojný život. Každopádne, veľký úspech Seatbelt bag ma donútil pripraviť sa na podnikanie a biznis.
O Seatbelt bag písali aj vo Forbes.cz, ako o must-have kabelke. Zaujímalo by nás, ako sa zrodil nápad navrhnúť túto kabelku. Ako dlho trvá jej výroba?
Seatbeltka sa stala ikonickým kúskom nielen mojej tvorby, ale aj šatníkov mnohých žien. Spôsobuje mi to stále nesmiernu radosť, keď vidím spokojné zákazníčky, ktoré tvrdia, že je pre nich moja kabelka každodenným obľúbeným doplnkom. Bola to pre mňa veľká pochvala, že to forbes.cz vníma rovnako.
Nápad prišiel pri bakalárskej kolekcii Parenthood, ktorú som chcela na prehliadku doplniť o nejaké tašky, preto som začala vymýšľať. Inšpirácia autopásmi prišla pri pohľade na čiernobielu fotku mojich rodičov sediacich v aute. Kľúčenku umiestnenú na klope tašky som chcela už dlhšie použiť, pretože rovnakú mala moja babina v koženom púzdre.
Keď som robila tašky sama ručne, tak to trvalo približne dva dni. Dnes ich už vyrába lokálna firma, ktorá je s väčším počtom zamestnancov rýchlejšia, ale pri tom stále precízna.
Je dôležité, aby dizajnér sledoval, čo je na módnom trhu aktuálne a tomu svoju kolekciu prispôsobil alebo práve naopak, svoju kolekciu vždy nejak odlíšil? Odkiaľ berieš inšpiráciu?
Je veľmi dôležité, aby dizajnér sledoval, čo je na módnom trhu aktuálne. Nie kvôli tomu, aby svoju tvorbu prispôsobil, ale kvôli tomu, aby mal prehľad o práci svojich kolegov. Aby nebol zatvorený vo svojej vlastnej hlave a nestalo sa mu, že opakuje niečo, čo už bolo vymyslené a funguje.
Dizajnér by mal byť inovátorom a prinášať inšpiráciu pre ďalších ľudí, možno dizajnérov z iného odvetvia. Mal by sledovať trendy aj kvôli tomu, aby sa učil, čo funguje pre spotrebiteľa a napríklad u iných značiek a mohol tak s väčším rozhľadom rozvíjať tú svoju. Mňa najviac inšpirujú ľudia a ich potreby. Niekedy potrebujú do svojho dňa vniesť funkčnosť, inokedy emóciu.
Ako by si charakterizovala svoj osobný štýl ? Kde napríklad nakupuješ?
Sporty spice, to som ja. Väčšinu času chcem byť pripravená pracovať a hýbať sa. Mám veľmi málo takých dní, kedy znesiem nejaké obmedzenie alebo diskomfort. Preto zvyčajne nenosím vysoké opätky, make-up ani polyestrové odevy. Keď pracujem na ateliéri, tak sú mojou uniformou tenisky, športové legíny a sivá mikina s kapucňou. Keď viem, že budem môcť stráviť krásny deň so svojimi milovanými, tak ten skvelý pocit umocním hodvábnou košeľou a kašmírovým svetrom.
Keď idem cielene nakupovať oblečenie, tak mierim do sekáčov, športových obchodov alebo na stránku Calvin Klein či Bianca Chandon. A keď sa mi zapáči niečo z kúskov mojich spolužiakov, tak hneď dohadujem barter. To sú moje obľúbené veci.
Čo si sa počas budovania tvojej kariéry naučila? Myslím o móde, o ľuďoch, o sebe.
To je veľmi dobrá otázka. Veľmi veľa. V prvom rade to, že je to stále len práca a aj keď je možno viac atraktívna ako iné povolania, nie je o nič dôležitejšia. Ďalším zásadným zistením, ktoré ma zachránilo od workoholizmu je, že je potrebné udržať balans medzi osobným a pracovným životom. Teraz už viem, že mnoho vecí, ktoré sa javia ako niečo ohromujúce, je len pozlátko, takže si viem udržať pri úsudkoch triezvu hlavu.
Naučila som sa byť aj dosť silná na to, aby som sa neporovnávala s ostatnými, ale dokázala vnímať svoju vlastnú cestu a jej potreby.
Tvoju kolekciu si mohla dokonca odprezentovať na London Fashion Weeku. Vieš opísať svoje pocity? Čo to pre začínajúceho dizajnéra znamená? Ako si sa tam dostala?
Na LFW by som sa nedostala bez skvelej podpory Slovak Fashion Councilu, ktorý ma vzal pod svoje krídla už pred dvoma rokmi, kedy ma nominoval na Best Fashion Gradiate. Veľmi si vážim, že je SFC celý čas mojím mentorom, ktorý ma počas menších prezentácií a showroomov vycvičil na to, aby som dokázala obstáť aj na medzinárodnej úrovni. Znamenalo to najmä, byť pripravený na komunikáciu s potencionálnymi buyermi a mať pripravenú ponuku a podmienky.
Si mladá, študuješ a popri tom sa ti úspešne rozbieha tvoja kariéra. Veľa ľudí si práve v tomto veku neverí a nevedia, ako začať. Čo by si odkázala začínajúcim dizajnérom? Čo podľa teba zaručí úspech?
Veľa som pracovala a neodmietla žiadnu príležitosť. Ja verím, že keď niekto venuje všetok svoj čas a energiu niečomu, čo ho napĺňa a dokáže ho to rozvibrovať, tak našiel svoju cestu. Práca šľachtí a prináša svoje ovocie.
Myslíš si, že lokálne výrobky začínajú byť pre ľudí viac zaujímavejšie? Ako to vidíš do budúcna? Aký máš názor na súčasné lokálne značky?
Udržateľný a uvedomelý životný štýl sa stáva čoraz väčšou témou, takže si myslím, že takéto tendencie sú prospešné nielen na globálnej ekologickej úrovni, ale pozitívne sa dotýkajú aj nášho lokálneho života. Každý by mal začať od seba a ja som šťastná, že tú zmenu môžem pozorovať.
Keď mi zákazníčka napíše, že pod stromček dostala ako jediný darček svoju vysnenú kabelku, ktorá bola zároveň aj jej narodeninovým darčekom, tak som svojím dizajnérskym nápadom vzbudila túžbu vlastniť kúsok, ktorý podporil lokálny dizajn, lokálnu výrobu a navyše potlačil nutkanie nakupovať lacnejšie a menej kvalitné kabelky vo fast fashion reťazcoch. Moja misia je splnená.
Podobné prístupy vidím u mnohých spolužiakov a kolegov, ktorí si počas štúdia prešli výchovou a sú si vedomí svojej úlohy vzdelávať zákazníkov a aj vedomí toho, čo môžu zmeniť. Na druhej strane často vidím u nás značky, ktoré len kopírujú tie isté princípy, ktoré dobre fungujú u etablovaných značiek. To nie je v poriadku a neprináša to nič nové.
Kde ľudia môžu nájsť tvoje kúsky ?
Na mojom e-shope www.vivienbabicova.com a potom tiež v kamenných obchodoch Drobne Store v Bratislave a The Address Idea v Prahe. Vždy som otvorená aj komunikácii cez Instagram, pokiaľ sa niekomu niečo zapáči a chcel by sa informovať.
Vivien ďakujeme za príjemný a veľmi inšpiratívny rozhovor. Prajeme veľa úspechov!