Ženy, priznajme si, že hovoriť o našich potrebách je veľmi náročné. Nedajbože, keď príde reč na sex. Poďme spoločne zbúrať most postavený na predsudkoch a dopriať si pocit, že sa máme rady. A práve tento rozhovor s Annou Marešovou vám dodá odvahu na rozmaznávanie, ktoré si zaslúži každá z vás.
Čo sa dozviete v tomto rozhovore?
Ako sa z diplomovej práce stala reprezentatívna značka erotických pomôcok?
Prečo je dobré, aby sme hovorili o svojich sexuálnych túžbach a nepotláčali ich?
Ako vám dokáže zmeniť život používanie erotických pomôcok značky Whoop.de.do?
Anna Marešová je produktová dizajnérka sústreďujúca sa na priemyslový design, ktorý vyštudovala na univerzite v Ústi nad Labem. Do pozornosti médií sa dostala až vďaka svojej diplomovej práce s názvom Whoop.de.doo, ktorá sa zaoberala sadou erotických pomôcok pre ženy. Jej netradičný projekt získal Národnú cenu za študentský design 2011 a Exit design 2011. O rok neskôr si už zakladala vlastné štúdio – Anna Marešová designers. Jej erotické pomôcky si obľúbili ženy nielen v domácom Česku, ale aj za hranicami. Preto sa niet čudovať, že vibrátor značky Whoop.de.doo získal v roku 2016 prestížnu cenu RED DOT.
Whoop.de.doo ponúka rad erotických pomôcok, ktoré sú vytvorené špeciálne pre ženy. Ich jedinečnosť spočíva v kombinácii kvalitného materiálu s jednoduchým anatomickým tvarom a s dômyselnou vnútornou mechanikou. Pomôcky majú prepracovaný mechanizmus, ktorý je skrytý pod celistvou vrstvou mäkkého silikónu. Práve vďaka silikónovej vrstve sú erotické a masážne pomôcky vodotesné a hlavne sú stopercentne hygienické.
„Chcela som vytvoriť ideálny dizajn, ktorý ukáže, že aj erotická pomôcka môže pôsobiť ľahko, elegantne a zároveň nežne. Cieľom bolo nájsť hranicu medzi erotikou a medicínou a priviesť na svet kvalitný produkt vo všetkých smeroch.“
Ako vnímate sexualitu dnes a kedysi? Ešte stále sa pokladá hovorenie o sexuálnych túžbach za tabu tému, najmä v kolektíve žien?
Záleží, akú dobu máte na mysli. Erotické pomôcky sú tu už od nepamäti (prvé venušine guličky vyrábali už 500 rokov pred našim letopočtom) a vždy dokonale reflektovali danú dobu. V období starovekého Grécka bol falický tvar symbolom úrody a objavoval sa nesmelo na štítoch obchodov. Ľudia vnímali sexualitu úplne otvorene a prirodzene. Naopak, obdobie stredoveku bolo po tejto stránke temné. Neskôr, v renesancii, vznikali dildá z drahých drevín a boli to zberateľské kúsky.
A či je rozprava o erotických pomôckach stále tabu aj dnes? Myslím, že je to veľmi individuálne, či už u mužov alebo u žien. Mam pocit, že žijeme vo veľmi otvorenej dobe, no občas vieme byť aj veľmi puritánsky. Napríklad naše produkty slúžia aj ako zdravotná pomôcka, no napriek tomu majú zakázanú online reklamu. Keď večer prídete domov a zapnete si televíziu, nestíhate sa čudovať, koľko erotiky sa tam prezentuje. Vnímam to ako veľký rozpor.
Mam pocit, že žijeme vo veľmi otvorenej dobe, no občas vieme byť aj veľmi puritánsky národ.
Mužská masturbácia sa vníma ako prirodzená vec. Na druhej strane však nemám pocit, že ženy to vnímajú rovnako ako muži. Prečo sa bojíme masturbovať a pokladáme to za niečo, “čo by sme nemali”?
Myslím si, že muži skôr o tom viac konverzujú, tak to možno potom vyzerá, že to je prirodzená vec. V minulosti tomu tak ale nebolo. Počas svojej rešerše som dokonca narazila na rôzne pomôcky na potlačenie chlapčenskej masturbácie. Takže aj toto sa v priebehu času mení.
Myslím, že je veľmi dôležité to, v akom prostredí vyrastá dospievajúca žena a či sa vôbec doma hovorí o sexe. Ako by sme mali vychovávať svoje dcéry, aby sa nebáli v budúcnosti hovoriť o svojich potrebách?
Ja som určite za prirodzenú komunikáciu. Sex je neoddeliteľnou súčasťou našich životov, tak mi pripadá nezmyselné, aby sme sa zaň hanbili alebo robili, že neexistuje. Deti sú často prirodzenejšie a bezprostrednejšie ako sú ich rodičia, preto každú snahu o maskovanie vecí so sexom súvisiacich prekuknú raz-dva. Buďme preto prirodzení, to je podľa mňa najlepšie riešenie.
Ste zakladateľkou značky Whoop.de.doo, ktorá vyrába erotické pomôcky pre ženy. Vy nepredávate len nástroj, ako dosiahnuť vrchol svojich túžob, vy dávate ženám omnoho viac – sebavedomie, možnosť spoznať samú seba, nebáť sa prejaviť sa, je to tak?
Áno, je to tak. Whoop.de.doo nie je len produkt, ale aj komunikácia. Postupne zisťujem, ako je komunikácia ohľadom sexuality a ďalších podobných tém (menštruácia alebo antikoncepcia) dôležitá. A dôležitý je ten štýl komunikácie. Žena je bytosť, ktorej fungovanie je založené na emóciách, preto je pre mňa dôležité, ako sa žena cíti. Staviam na koncepte, že je dôležitý nie len samotný produkt, ale aj to okolo, či už je to komunikácia, obal produktu a samotný predaj. Ďalej chcem ukázať, že žena je jeden celok a že jej cykly sú prirodzené. Preto je mojim ďalším produktom menštruačný kalíšok.
Whoop.de.do bol pôvodne Váš školský projekt, ktorý v roku 2011 získal Národnú cenu za študentský dizajn. Nešokovalo Vás, že ocenenie získal dizajn erotických pomôcok? Pred desiatimi rokmi bola spoločnosť viac konzervatívna ako je dnes, či sa len o týchto tabu témach tak hlasno nehovorilo?
Musím priznať, že ma to šokovalo, ale zároveň potešilo. Čo ma ale prekvapilo najviac, tak pozitívna reakcia médií a verejnosti. Chodilo mi veľa e-mailov a správ o tom, kde sa dajú produkty zakúpiť. Začali sa mi ozývať aj investori, ktorí mali záujem o spoluprácu. To bolo v dobe, kedy som mala pripravené iba prototypy. Preto som sa jedného dňa rozhodla skúsiť značku Whoop.de.doo zrealizovať. Začala som od nuly a bez investora. Zatiaľ to vypadá, že sa to podarilo.
V čom sa líšia Vaše produkty od konkurencie? Prečo Vám žena môže dôverovať?
Sú vyrábané s láskou. Celý vývoj a výroba prebieha v Českej republike. Všetky materiály sú z kvalitných zdrojov a máme certifikácie na zdravotnú nezávadnosť. Podarilo sa mi vyvinúť s jednou výrobnou firmou unikátnu technológiu pre výrobu vibrátora – je celý silikónový, ohybný, má tri motory a zároveň je aj vodeodolný. A i kombinácie frekvencií a rýchlosť je vychytaná. Hlavne máme pod kontrolou celý výrobný proces. Sme uvedení ako výrobcovia. Komunikujeme s každým dodávateľom, či už je to dodávateľ papieru ,či výrobca vnútorných guličiek do Venušiných guličiek. U nás sa potom stretnú jednotlivé komponenty a finálne balenie do krabičiek prebieha priamo u nás v štúdiu, takže ručíme za to, čo odosielame, čo by som povedala, že je v dnešnom svete u priemyselnej výroby celkom neobvyklé.
Mnoho žien sa bojí svojmu partnerovi povedať o tom, že by si chceli erotickou pomôckou spestriť svoj sexuálny život. Prekvapila ma recenzia na Váš výrobok od herca Ondreja Bauera, ktorý hovorí, že Whoop.de. do by kúpil každej žene, že to naozaj funguje. Myslela som, že budú muži tejto “spolupráci” menej otvorení. Či je to len určitý predsudok?
Povedala by som, že to nie je tak jednostranné. Minulý rok na jeseň sme mali pop-up store v obchodnom centre Westfield Chodov v Prahe (boli sme prvý intímny butik v OC bez polepov na výklade) a spozorovali sme, že keď išiel okolo pár, tak sa väčšinou jeden z páru hanbil a druhý chcel neskutočne dovnútra. Ale nebol to zakaždým muž. Zažili sme aj situácie, kedy muž chcel žene Whoop.de.doo kúpiť a žena sa hanbila, no ale potom sa naň prišla sama pozrieť. Mám pocit, že sa niekedy ľudia hanbia viac v pároch pred sebou, ale pred cudzími nie. Existujú samozrejme muži, ktorí to vnímajú ako svoju konkurenciu, ale keď potom pochopia princíp celej značky, väčšinou zmenia názor. A dokonca prídu a nakúpia pre svoje drahé polovičky.
Veľa žien sa stalo Vašimi vernými zákazníčkami. Ako ich používanie Vašich výrobkov zmenilo? Sú viac sebavedomé a šťastné?
Verím, že máme pozitívny vplyv. Myslím, že zákazníčky na tom baví aj to, že Whoop.de.doo je taký icebraker v komunikácii na tému sexuality alebo inkontinencie. Dostávam veľa pozitívnych spätných väzieb, a tie sú aj ohľadne produktov, čo je pre mňa najväčšia odmena. Vždy sa mi tým vráti vynaložená energia a mám pocit, že moje počínanie má zmysel.
Ďakujeme Anne za úprimný a otvorený rozhovor. Ak by ste si chceli Annu a jej tvorbu pozrieť nájdete na ju napríklad na Instagrame alebo Facebooku.