Autentickosť a prirodzenosť, v tom vidím budúcnosť módy. Rozhovor s návrhárkou Teréziou Feňovčíkovou
Na Slovensku máme mladú a talentovanú návrhárku, ktorá svojou kolekciou zabodovala na tohtoročnom London Fashion Week. Terézii Feňovčíkovej sme sa opýtali, ako nám dokáže vycibrený štýl pomôcť presadiť sa v živote, ale aj na to, čo budú ženy nosiť v budúcnosti.
Terézia Feňovčíková ukončila štúdium v ateliéri odevného dizajnu na VŠVU v Bratislave v roku 2017. S odevnou kompozíciou hanbok získala na Bratislava Design Week17 ocenenie objav BDAW 2017 a s diplomovou kolekciou streetorchids počas fashion live titul fresh dizajnér. V súčasnosti sa venuje tvorbe pod značkou Freier, ktorú založila rok po ukončení štúdia. Charakteristickým prvkom značky je surový dizajn prevzatý zo svojrázu ulice a jeho kombinovateľnosti. Terézia sa v tvorbe necháva viesť citátom: „Nezmyselnosť je lievikom a cezeň sa vpúšťa toľko klamstva, aby človek ostal sám sebou, aby ostal ľudský.“
Na tohtoročnom London Fashion Weeku v Londýne ste zožali so svojou kolekciou Iv-426 veľký úspech. Čím ste sa podľa Vás odlíšili od konkurencie a zaujali porotu?
Zaujal ich v prvom rade prístup ako tému spracovávam, že nejde len o povrchnú inšpiráciu, ale hľadanie významov a vyjadrenia sa k zásadným témam, no stále po Slovensky. Naučila som sa pracovať s minulosťou a zabudnutými ikonami cez moje spomienky, zážitky a vzťahy, aby som mohla pochopiť prítomnosť. Zároveň tému spracovávam cez osobné fascinácie a ostávam autentická, čo aj na môj podiv oslovuje široké spektrum ľudí. Môj rukopis sa už značne kryštalizuje a je čitateľný cez strihovú konštrukciu, ktorú využívam aj ako komunikačný kanál inšpirácie. Preto sa stáva, že odevy naberajú aj výtvarnejší rozmer, čo vie zaujať popri konfekčných odevoch značnú pozornosť.
Ženy dnes vyžadujú určitý štandard komfortu, ale už striktne nevyžadujú štandard formy.
Vaša kolekcia je inšpirovaná filmovou postavou Ellen Ripley z roku 1986, ktorá predstavuje emancipovanú a úspešnú hrdinku. Akými vlastnosťami by mala disponovať takáto žena? Viete to prirovnať aj k nejakému súčasnému ženskému idolu?
Postava Ellen Ripley si vo filme prešla značnou a významnou premenou statusu. Všadeprítomná nedôvera, degradácia, podceňovanie schopností, ekonomické vydieranie a narušovanie sebavedomia Ripleyová zamenila za akceptáciu. K dôveryhodnosti jej napomohla obyčajnosť a nadhľad, s ktorou sa dokázali ostatné postavy aj divák stotožniť. Pre mňa sa stala vzorom hrdinky už v mojom detstve a aj dnes vnímam hrdinku presne podľa týchto atribútov. Netreba chodiť ďaleko a hrdinku viete nájsť v svojej mame, priateľke, susedke, ktoré dennodenne zápasia s nespravodlivosťou.
Dnes majú ženy oveľa viac priestoru na vyjadrenie svojich názorov a potrieb. Myslíte si, že tomu napomáha aj to, ako sa obliekame? Predsa len už nenosíme tak často šaty, skôr ich vymieňame za mužské nohavice. Čoraz viac kopírujeme naše opačné pohlavie..
Samozrejme. Oblečenie o nás vypovedá veľa a dokáže nám napomáhať pri vyjadrovaní postoja či získania si dôvery a rešpektu. Rozhodujúce nie je, či v sukni alebo v nohaviciach sa dostávame do vedúceho postavenia, ale so sebadôverou a sebaláskou.
Raz som čítala, že nás vraj čaká unisex konfekcia. Ženské a mužské kolekcie sa jednoducho zlejú dokopy a budeme nosiť všetci to isté. Nie je to pre nás, ženy, nebezpečné? Nestratíme tým svoju ženskosť, výnimočnosť?
Tvorím pod značkou Freier a vytváram módu, ktorú prezentujem výhradne na modeloch nie modelkách. Sama vidím, ako záujem zo strany žien stúpa aj o tvorbu, ktorá nie je cielená len na ne. Napriek tomu, že forma odevu, ktorá kvôli proporciám nemusí lichotiť ženským krivkám, si získava ich obľubu. Záujem sa skôr kumuluje v názoroch a témach, ktoré rozoberám, čiže ich prirodzene priťahuje vizuálne stvárnenie témy. Osobne nevidím nebezpečnosť v strácaní ženskosti pri unisex oblečení. Na uliciach stretávam ženy, ktoré s obľubou nosia oversized oblečenie aj svojich partnerov a s noblesou dokážu predviesť svoju príťažlivosť.
Oblečenie o nás vypovedá veľa a dokáže nám napomáhať pri vyjadrovaní postoja či získania si dôvery a rešpektu.
Ako mladá tvorkyňa, ktorá má inovatívny pohľad na módu, ako vidíte budúcnosť ženskej módy? Akým smerom sa bude uberať? Čo pôjde do popredia a čo naopak zanikne?
Ženy dnes vyžadujú určitý štandard komfortu, ale už striktne nevyžadujú štandard formy. Sú uvoľnenejšie a inštinktívnejšie. Nevylučovala by som žiadnu tendenciu, ktorú by sme zatracovali, dokonca ani tie spred desiatich až desiatkach rokov. Budúcnosť vnímam v transformáciách a eklektickosti, ako autenticky namiešame náš šatník a boli s ním stotožnený. Ale nezamieňajme si to s nestálosťou a ovplyvniteľnosťou pretlaku trendov.
View this post on InstagramA post shared by MÁRIA K. ČÍROVÁ (@mariacirova) on
A napokon ako vidíte svoju budúcnosť Vy, ako módna návrhárka? Naskytli sa Vám po London Fashion Weeku nové pracovné príležitosti? Akým smerom sa chcete naďalej uberať?
Aktuálne pracujem na zmene budovania kolekcie, aby mala väčší potenciál ako doposiaľ. Neustále sa učím, ako zlepšovať nielen kreatívnu stránku, ale aj otázky k biznisu. Svoju budúcnosť by som veľmi rada videla v sebestačnosti značky, ktorá dokáže zarábať nielen na seba, ale aj na ľudí. Platforma Fashion Scout, ktorá je súčasťou LFW prináša čerstvých dizajnérov a značky z celého sveta pred londýnske publikum. Spätná väzba bola omnoho masívnejšia, ako som spočiatku čakala. Kontakt s fundovaným publikom, ktorému nemusíte vysvetľovať, či je vaša tvorba nositeľná, ale vidia konkrétny potenciál a k tomu kladú aj náležité otázky. Pracovné príležitosti pri tejto prezentácii nie sú cieľom, Fashion Scout ponúka skôr priestor k interakcii medzi dizajnérom a publikom s potenciálom vytvorenia si zázemia.
Terézii ďakujeme za rozhovor. Ak vás článok zaujal a chceli by ste vedieť o značke viac, navštívte Terezkine profily na sociálnych sieťach ako je Instagram a Facebook alebo webová stránka.
Baví vás čítať o móde? V tom prípade odporúčame, aby ste si prečítali aj tento skvelý rozhovor:
Naturálna spodná bielizeň z organickej bavlny na Slovensku už nie je tabu