Chceš začať podnikať, no nevieš ako na to? Inšpiruj sa rozhovorom s nadanou spisovateľkou Ivicou Ďuricovou, ktorá je autorkou úspešného bestselleru o podnikateľkách. Od 49 žien vyzbierala ich rady a tipy o tom, ako úspešne odštartovať svoj biznis. My sme ju vyspovedali, a sme veľmi radi, že sa môžeme o jej názory podeliť aj s tebou.
V rozhovore sa dozvieš:
Prečo sa nemáme v podnikaní hrať na mužov, ale radšej ostať ženami so všetkým, čo k nám patrí?
Ako si rozložiť sily, aby sme počas podnikania nestratili nielen rozum, ale ani peniaze?
Ako by sa mala správať podnikateľka, ktorú si jej zamestnanci vážia a rešpektujú ju?
Ivica Ďuricová je copywriterka a spisovateľka, no najmä telom aj dušou podnikateľka. V rámci svojej vlastnej agentúry Adlervia sa už od roku 2010 špecializuje na písanie reklamných textov, vymýšľanie názvov pre nové firmy, obsahový marketing, a takisto na konzultácie a školenia v oblasti content marketingu a copywritingu. Na konte má už päť kníh, z toho tri biznisové tituly a dve beletrie. Biznis príručky 99 inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu si získali veľkú priazeň čitateľov.
Dokážu sa ženy v súčasnosti presadiť v podnikaní viac ako v minulosti?
Myslím si, že ženy nie sú žiadny „ohrozený druh“ a keď chcú, dokážu sa presadiť v akejkoľvek dobe a v akýchkoľvek podmienkach. Aj pri písaní knihy 49 hrdiniek slovenského biznisu som sa stretla s podnikateľkami rôzneho veku, z rôznych pomerov a s rôznym prístupom ku kapitálu. Nakoniec sa dokázali vypracovať na špičku úplne všetky, či už majú po 20-tke alebo po 50-tke, či zakladali firmu na zelenej lúke, alebo im pomáhal partner, či museli prebrať opraty rodinného podniku. Ženský element začína byť dnes v spoločnosti stále dominantnejší a stále viac sa ukazuje, čoho všetkého je žena naozaj schopná, keď chce a dovolí si prejaviť svoju silu.
V čom majú ženy výhodu ako v predošlom režime? Aké príležitosti im ponúka dnešná doba?
V predošlom režime sa v prvom rade nedalo vôbec podnikať, ak tak len veľmi obmedzene a v špeciálnom režime, takže o porovnávaní tohto druhu nemôže byť reč. Ak sa pozrieme na podnikanie krátko po revolúcii a dnes aj očami niektorých „hrdiniek“ z našej knihy, mnohé hovoria o neporovnateľných podmienkach, akoby išlo o úplne iný svet. Keď v 90. rokoch vznikali prvé firmy, nebola ešte takmer žiadna byrokracia, podnikanie sa rozbiehalo ľahšie. Dnes je byrokracia obrovská, až neúnosná. Na druhej strane nám zasa život uľahčujú moderné technológie a dokonca vznikajú digitálne firmy, ktoré boli pred 30 rokmi ešte skôr v žánre sci-fi.
Musí žena pracovať na sebe viac, aby sa dostala na rovnakú pracovnú pozíciu, o akú sa uchádza muž?
Z pohľadu zamestnania na túto otázku neviem odpovedať. Z pohľadu podnikania z časti áno, ak má rodinu. Matka podnikateľka totiž musí svoj čas deliť okrem firmy aj medzi domácnosť a deti, zatiaľ čo muž podnikateľ zväčša tieto „starosti“ navyše nemá. O to obdivuhodnejšie je, ak sa žene matke podarí dosiahnuť významný podnikateľský úspech. Aj mnohé dámy z našej knihy rozprávajú o tom, ako sa im podarilo skĺbiť rodinu a podnikanie a že bez pomoci okolia by to išlo zrejme len veľmi ťažko.
Akými vlastnosťami by mala disponovať žena na vysokej pozícii?
Ak sa bavíme o top manažérskych pozíciách, opäť na túto otázku neviem odpovedať, keďže som v tejto pozícii sama nikdy nebola a už popri vysokej škole som si založila svoju firmu. Ak sa však pozrieme na ženu podnikateľku, tak aj z príbehov slovenských biznisových hrdiniek vyplýva, že žena na čele firmy musí byť v prvom rade vytrvalá, sebadisciplinovaná a musí milovať to, čo robí. Mnohé z podnikateliek v našej knihe sa zhodli aj na tom, že nemá vôbec žiadny zmysel „hrať sa na mužov“ a žena podnikateľka dosiahne vždy viac, keď k vedeniu firmy pristupuje svojským ženským spôsobom.
Ako podľa Vás vníma spoločnosť ženy na vysokých pozíciach? Nemajú voči nim predsudky?
Myslím si, že trend vzostupu žien líderiek neustále narastá, nielen vo svete, ale už aj u nás. Historicky sme si zvolili prvú prezidentku. Vo Fínsku zastáva post premiérky najmladšia žena v histórii. Na slovenskom trhu len za posledné dva roky vyšlo niekoľko kníh o úspešných Slovenkách, okrem našej knihy 49 hrdiniek slovenského biznisu aj ďalšie dve všeobecne zamerané, ktoré mapujú výnimočné ženy naprieč našou históriou. Bývalý americký prezident Barack Obama nedávno vyhlásil, že ak by vo svete bolo viac žien líderiek na akýchkoľvek postoch, svet by vyzeral výrazne inak. Sú to všetko silné správy o tom, že svet sa mení a ženy v ňom zohrávajú neustále významnejšiu úlohu. Ja osobne to vnímam veľmi pozitívne, a verím, že aj zvyšok spoločnosti.
Akých najčastejších chýb sa dopúšťajú ženy, ktoré sa rozhodnú začať podnikať?
Istý druh „naivity“ je v začiatkoch podnikania doslova potrebný. Pri rozhovoroch do knihy som od už ostrieľaných podnikateliek často počula so smiechom vyslovenú vetu: „Ak by som vedela, do čoho idem, už by som to asi znovu neurobila.“ Je preto dobré dať aj na pocity a riadiť sa svojou ženskou intuíciou, netreba však zasa príliš lietať v oblakoch. Medzi najčastejšie chyby patrí neschopnosť narábať s peniazmi. Podnikateľské cash-flow vie byť zradné a výrazne ovplyvňovať aj rodinný či osobný život.
Podnikateľka sa musí naučiť rátať s pesimistickým variantom vývoja biznisu, musí mať rezervu pre prípad, že jej podnikanie istý čas nepôjde a v prvom rade musí vedieť robiť cenotvorbu. Mnohé dámy zabúdajú na nepriame náklady ako vlastný čas, dopravné náklady, poštovné, balné, prevádzka e-shopu, telefón a pod., ktoré nezarátajú do ceny produktu alebo služby a potom ostávajú v červených číslach. Ako vraví jedna z našich hrdiniek podnikateľka Petra Toth: „…v cene šperku musí byť aj benzín.“
Ako by sa žena mala správať, ak chce byť nielen rešpektovanou riaditeľkou firmy, ale byť aj vzorom pre zamestnancov?
Mnohé z podnikateliek z našej knihy hovoria o tom, že najskôr musí byť na výplaty pre zamestnancov a až úplne na konci je majiteľ či majiteľka firmy. Každá ostrieľaná podnikateľka si uvedomuje, že bez ľudí by to nešlo a podľa toho sa aj správa. Ženy majú navyše k podnikaniu o niečo jemnejší prístup ako muži, s touto oblasťou teda majú málokedy problém. Mnohé majú rôzny prístup k tomu, ako pracovať so zamestnancami. Inšpiráciu môžu čitatelia hľadať priamo v jednotlivých príbehoch v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu.
Ivici ďakujeme za rozhovor.
Páčia sa Ti rozhovory s úspešnými ženami? Ak áno, odporúčame Ti prečítať si aj tento článok:
Veronika Cifrová Ostrihoňová: ,,Žena by mala vedieť, kto je, čo chce od života a ako to dosiahne.“