Mladá, krásna a ambiciózna. Ešte aj šikovná a plná nekonvenčných nápadov. Taká je naša úspešná slovenská módna návrhárka Barbora Kubi. Prečítajte si rozhovor, ktorý síce nie je až tak o módnych trendoch ako skôr o zodpovednom nakupovaní a triezvom pohľade na módu. 

Ste úspešnou módnou návrhárkou, ktorá sa preslávila aj na prestížnom London Fashion Week. Myslíte si, že Vám k tomuto úspechu pomohlo aj vzdelanie v odbore? 

Jednoznačne áno, ale myslím si, že vzdelávať sa treba stále, nie iba počas doby štúdia v škole. Veľmi veľa som sa naučila aj za posledné 4 roky, odkedy pracujem ako módna stylistka a kostýmová výtvarníčka v reklame. Na LFW som sa vďaka aktivite Slovak Fashion Council ocitla dvakrát – prvý raz som prezentovala na podujatí International Fashion Showcase jednu z mojich prvých ucelených kolekcií ešte s ďalšími troma slovenskými dizajnérmi.

Vtedy som v rámci tejto platformy dostala shortlist na ocenenie Best Designer. Druhýkrát pred necelým mesiacom, kedy som dostala možnosť vymyslieť a zrealizovať kreatívny koncept prezentácie dvoch dizajnérskych značiek v rámci platformy Fashion Scout. Na našu prezentáciu sme mali naozaj skvelé ohlasy v zahraničných aj našich lokálnych médiách, rovnako ju ocenili aj tamojší návštevníci, preto ju v rámci celého tímu, ktorý sa na projekte podieľal, považujeme za veľmi úspešnú.

Na tohtoročnom London Fashion Week ste mali možnosť vidieť tvorbu od rôznych mladých návrhárov. Čím sa podľa vás najviac inšpirovali a na čo chceli poukázať? Spájalo Vás nejaké spoločné heslo, cieľ? 

Priznám sa, že z časového hľadiska mi počas eventu neostalo veľa času, aby som dokázala napozerať prezentácie všetkých ostatných dizajnérov a krajín. Podľa môjho názoru za spoločné ciele mladej generácie dizajnérov patrí určite dôraz na možnosti udržateľnej výroby, zníženie negatívneho dopadu na životné prostredie, inovatívny a prepracovaný dizajn, využitie alternatívnych materiálov, často naozaj prepracovaný koncept.

Väčšia miera slobody v spoločnosti sa prejavuje aj v obliekaní. Mladí sa neboja experimentovať, no mám pocit, že sa momentálne vracajú späť k jednoduchým vzorom a nude farbám, obľúbeným sa stáva aj kapsulový šatník. Poukazuje to na to, že chcú žiť jednoduchší a možno aj ekologickejší život? 

Myslím si, že súčasný „slovenský“ spôsob obliekania je v experimentovaní skôr opatrný. Sloboda v obliekaní síce funguje – je bežným javom, že človek príde napr. v jeansoch do divadla alebo v teplákoch do reštaurácie, čo by v nie až tak dávnej minulosti bolo absolútne neprípustné. Mám pocit, že až na pár výnimiek je obliekanie silno ovplyvnené uniformitou, ľudia sa cítia pohodlne, keď nevytŕčajú z davu a prihliadajú viac na praktickú stránku oblečenia v porovnaní s tou estetickou.

Už dlhšie vieme o tom, že módny priemysel nesie vysoký podiel na znečistení planéty a rovnako je známy aj neetický spôsob výroby oblečenia fast fashion. Preto rastie tlak aktivistov a verejnosti na jednotlivé fabriky a značky, aby podnikli kroky k tomu, aby sa dopad na životné prostredie a životy ľudí eliminoval. Dôležité je uvedomiť si, že zmenu v myslení a správaní musíme urobiť aj my sami – musíme sa správať zodpovednejšie a prestať nakupovať tony lacného oblečenia.

Treba sa zamyslieť, čo naozaj potrebujeme a čo nie. Rozumným krokom je vystavať si svoj vlastný kapsulový šatník, ktorý je z dlhodobejšieho hľadiska udržateľný. Radšej investovať do kvality ako do kvantity.

Pokiaľ vás lákajú sezónne výpredaje fast fashion reťazcov, radšej do obchodov ani nechoďte. Mne osobne je omnoho sympatickejšie nájsť si pár lokálnych značiek, ktoré mi svojim štýlom vyhovujú a nakúpiť si oblečenie tam. V Bratislave sa tak dá spraviť buď priamo u dizajnérov v ateliéroch alebo vo vybraných showroomoch. Odporúčam napríklad Drobne Store na Grosslingovej, Art Design Project na Kamennom námestí alebo slávica na Laurínskej ulici prípadne Slowatch, ktorý je tiež na rovnakej ulici. Takéto oblečenie je možno drahšie, ale keď si to rozdelíme na drobné, tak vieme, že ide o kúsky z kvalitnejších materiálov, vieme ako a kde boli vyrobené a majú pridanú hodnotu z kreatívneho hľadiska a čo je dôležité, takouto kúpou dáte svoje peniaze do obehu pre našu lokálnu ekonomiku. Dizajnér môže opäť peniaze preinvestovať do svojej tvorby a biznisu.

Máte pozitívny vzťah k životnému prostrediu. Ako vnímate Fast fashion? Keby ste mali možnosť zmeniť jednu vec vo svetovom módnom priemysle, čo by to bolo? 

Ťažko povedať, jedna zmena by nestačila… Myslím si, že jedna z najdôležitejších zmien by mala najskôr prebehnúť v správaní spotrebiteľa, na základe ktorej by sa postupne mohli udiať zmeny vo výrobe a produkcii oblečenia. Je to jeden kolobeh – jedna strana podporuje tú druhú. Ak budeme stále vo veľkom množstve nakupovať lacné oblečenie vo fast fashion reťazcoch, ich produkcia sa nikdy nezníži a dopad na životné prostredie bude fatálny.

Dokáže móda vyvolať revolúciu v spoločnosti? Vieme vďaka tomu, čo nosíme, ovplyvniť verejnosť? Na aký problém na Slovensku by ste poukázali Vy a ako by ste to urobili?

Na móde a obliekaní je zaujímave to, že neustále komunikuje. Móda nedokáže nekomunikovať – tým, čo máme na sebe oblečené, odovzdávame okoliu neverbálnu informáciu. Vždy ma fascinoval tento sociologický rozmer, ktorý móda ponúka. Pri mojej práci musím často rozmýšľať, čo daným oblečením v konkrétnej situácii a prostredí chceme naznačiť. Často musím nasimulovať odev tak, aby pôsobil autenticky alebo naopak, vytvoriť štylizovaný kostým.

Avšak táto problematika je omnoho obsiahlejšia. To, že som dnes nejako cielene oblečená, lebo chcem odkomunikovať môj odkaz, neznamená, že ten daný odkaz všetci „prečítajú“ rovnako. Každý totiž vníma jednotlivú symboliku po svojom, na základe vlastných vedomostí a skúseností.

Mnoho módnych subkultúr a štýlov obliekania vzniklo predovšetkým ako revolta.

Ľudia svojim obliekaním vyjadrovali napríklad svoj nesúhlas so systémom a pravidlami. Otázne však je, či konkrétne ja ako jednotlivec by som dokázala ovplyvniť verejnosť tým, čo mám na sebe oblečené. Určite by sa muselo jednať z pohľadu módy o veľmi jednoznačný symbol, ktorý by poukazoval na aktuálnu a silnú tému. Možno by som reálne mala dosah na istý okruh ľudí v mojom okolí, ale múdrejšie by bolo osloviť nejakú verejne známu osobnosť, ktorej dosah by bol omnoho výraznejší a šanca na vznik revolúcie prostredníctvom módy v spoločnosti vyššia.

Barbore Kubičkovej ďakujeme za rozhovor a želáme jej veľa úspechov.

Bavia vás články o móde a radi by ste sa dozvedeli ďalšie zaujímavé informácie? Prečítajte si aj tento článok: 

Toto sú tri slovenské značky spodnej bielizne, o ktorých by ste mali vedieť