Tieto šikovné baby ti dokážu, že aj napriek škole sa dá hravo obracať v kuchyni. A dá sa dodržiavať aj zdravé stravovanie. 

Čo znamená pre vás varenie a pečenie, resp. životospráva?

Zuzana O.: Moje stravovanie sa skladá z prevažne zdravého jedlo, ale zmrzlina a čokoláda si u mňa vždy nájdu miesto. Podľa môjho názoru neexistujú nezdravé potraviny, len niektoré sú nutrične bohatšie ako iné. Preto si raz za čas dám aj burger, ale zlé svedomie z toho nemám. Moje varenie a pečenie je vždy zdravé, a cítim sa po ňom dobre. Milujem to.

Izabela: Varenie a pečenie je radosť (dobre, niekedy je aj nervy). Rada sa inšpirujem receptami na Instagrame, rada tvorím, a samozrejme, to čo si navarím aj zjem. Ohľadom stravovania sa riadim jediným pravidlom ,,všetkého veľa škodí a naopak“, takže všetko s mierou. Zdravá životospráva pre mňa v prvom rade znamená pestrý, vyvážený a chutný jedálniček, ktorý dotyčnému vyhovuje.

Kristína: Životospráva sa stala pre mňa dôležitá najmä pre moje zdravotné problémy. Chcela som dokázať, že moja choroba sa dá „udržať na uzde“ aj vďaka zdravému vareniu a pohybu. Zatiaľ sa mi to úspešne darí. Nevyznávam žiadne stravovanie, no vždy prikladám dôraz na výrok „počúvaj svoje telo“. Ak si telo žiada sladké, dám mu sladké, no v zdravšej verzii, napríklad formou výživného koláča plného bielkovín a ovocia. Samozrejme, raz za čas by si mal človek dopriať aj to nezdravé. Odporúčam riadiť sa pravidlom 80(zdravé) ku 20(ostatné).

Zuzana L.: Varenie a pečenie znamená pre mňa veľmi veľa. Posledný rok som sa tomu začala viac venovať, najmä pečeniu. V súčasnej dobe sa dá vykúzliť množstvo chutných sladkých pokrmov aj zo zdravých ingrediencií. Popri štúdiu na vysokej škole je občas náročné pripravovať zdravé jedlá, najmä raňajky, no keď prídem domov, vždy si spravím niečo výživné, napríklad smoothie bowls alebo domáce termixy.

Podľa môjho názoru je z hľadiska zdravého stravovania dôležitá najmä konzumácia zeleniny, ovocia a dodržiavanie pitného režimu, samozrejme, aj pohyb.

Čo by ste chceli odkázať mladým ženám, ktoré sa rozhodli zmeniť životosprávu?

Zuzana O.: Môj odkaz by bol, že to čo je zdravé, neznamená, že nie je chutné. Keď obmedzíte nezdravé potraviny, po čase už na ne nebudete mať ani chuť. Keď vás predsa len tá chuť prepadne a vy si doprajete, svet sa nezrúti.

Izabela: Určite sa do ničoho netlačte. Ak vám niekto povie, že uhorky sú skvelé na chudnutie a musíte ich jesť, ale vám nechutia, nejedzte ich a nahraďte ich niečím iným. Určite je veľmi dôležité zamýšľať sa nad stravou a začať o seba dbať. Dostatok tekutín (čistá voda, bylinkové čaje), vyvážený jedálniček a pravidelnosť je kľúčom k zdravému telu.

Kristína: Veľa dievčat keď si povie „začnem žiť zdravo“, prvé čo spravia je, že jedia menej alebo jedia len samé šalátové misy, jablko na desiatu a podobne.  Nehovorím, že je to zle, len treba dbať na vyvážený jedálniček, teda bielkoviny, tuky a sacharidy + vláknina, ktorá je obsiahnutá v zelenine. Ja sa snažím mať v každom jedle zastúpenie z každej makro živiny. To mi zabezpečí energiu a zasýti na dlhší čas. Treba si ešte  uvedomiť, že každý deň nemusí byť perfektný a ak sa jeden deň nepodarí, nič sa nestane.

View this post on Instagram

Malinový tart s orieškami a malinovým ganache 😍🙈 🥜 Budeš potrebovať: Cesto: 150 g hladkej múky 50 g studeného masla 50 g kryštálového cukru 1 vajíčko 🥜 Plnka: 1 malinový puding @droetker 500ml mlieka 2 bal. vanilkového cukru 75g masla 75g práškového cukru malinový lekvár 🥜 Ganache: 120ml smotany na šľahanie 100g kvalitnej čokolády 50g malín 🥜 Postup: V miske zmiešame múku, cukor a na kocky nakrájané maslo. Rukami vymiešame cesto podobné mrveničke a primiešame vajíčko. Vypracujeme tuhé cesto, ktoré zabalíme do fólie a vložíme na cca 20 minút do chladničky. Potom cesto vyberieme, vyvaľkáme na pomúčenej doske na hrúbku cca 3 mm a vystelieme ním pripravenú formu vymastenú maslom. Dno poprepichujeme vidličkou a cesto opäť vložíme do chladničky na 20 minút. Rúru vyhrejeme na 190°C, na cesto položíme papier na pečenie a zaťažíme ho suchou fazuľou alebo ryžou. Vložíme ho do rúry a pečieme 15 minút. Potom papier odstránime, teplotu znížime na 180°C a korpus dopečieme ďalších 10 minút. Medzitým si pripravíme plnku a začneme pudingom. V 350ml mlieka zmiešame 1 vanilkový cukor a necháme zovrieť. V inej nádobe si vymiešame puding, zvyšné mlieko a vanilkový cukor. Nalejeme do zohriateho mlieka a varíme do zhustnutia približne minútku až 2 na miernom ohni. Kým nám puding vychladne, tak si zmiešame maslo izbovej teploty s cukrom. Keď puding trošku vychladne, zamiešame ho do cukrovej zmesi a vysmiešame hladký krém. Na tart natrieme tenkú vrstvu lekváru. Naň nalejeme pudingovú zmes a necháme zatuhnúť. Pripravíme si ganache. Zohrejeme si smotanu na šľahanie, no nevaríme ju! Keď je mierne zohriata, zalejeme ňou čokoládu a poriadne rozmiešame spolu s malinami. Ganache nalejeme na tart a necháme zatuhúť najlepšie cez noc. 🥜 Dobrú chuť 😊💜 🥜 🥜 #CreateEveryDay #LiveCreatively #ColorAddict #TheNativeCreative #DailyFoodFeed #EatTheWorld #FoodLover #BakingLover #TrueCooks #SweetMagazine #HeresMyFood #Foodgasm #OurFoodStories #RaspberryCake #RaspberryTart #PuddingCake #MňamkyOdZuzanky #DnesJem #DayByMe #NeodolatelneDobre

A post shared by Zuzka Lacková 🖤 (@zuzankalackova) on

Zuzana L.: Ak chcete zmeniť životosprávu, musíte najmä zmeniť svoje myslenie. Utriediť si v hlave, čo vlastne chcete dosiahnuť a mať pevnú vôľu, pretože začiatky sú vždy náročné. Treba si stanoviť ciele a nepoľaviť. Začať môžete napríklad pridávaním zeleniny a ovocia do jedálnička. Mne sa osvedčilo napísať si zoznam, čo budem nasledujúce dni jesť. Ušetrí to čas, budete mať prehľad o tom, koľko prijímate živín a kalórií. Existuje veľa aplikácií, ktoré vám v tomto budú nápomocné.

A nezabúdajte na vyváženú stravu! Zmena životosprávy nie je o tom, aby ste jedli menej, ale rozumnejšie!

View this post on Instagram

❤️Rýchly 5 minútový zdravý dezert❤️ stačí ti 500g jemneho tvarohu, 1 @alpro sójový-vanilkový puding, 200g bieleho jogurtu, 45g xylitolu, 2 kvapky vanilkových flavdrops @myproteinsk (nemusí byť), piskoty, mrazené ovocie, chia☺️ Zmiešaj všetko okrem piškot a ovocia. Na spodok poharikov poukladaj 3-4 piškoty zalej tvarohom, daj ovocie na to piškoty a opäť tvaroh a na vrch už len ovocie a posyp chia semienkami. Dobrú chuť❣️🤤 #dnesjem #daybyme #foodstyling #foodphotography #foodblogger #foodstagram #healthyfood #healthylifestyle #healthyrecipes #healthyeating #healthyfoodshare #yummy #tasty #fitdessert #dessert #topjedlo #vkuchyni #uzasnejedlo #recipesbyyou #fitspo #instafood #instapic #instafit #isabellafoods11 #healthyfoodbyme👋

A post shared by Izabela (@isabellafoods11) on

Čo robíte popri blogovaní, resp. chcete, aby sa popri štúdiu stalo varenie prácou na plný úväzok?

Zuzana O.: Aj napriek tomu, že varenie a pečenie milujem a nikdy sa toho nevzdám, na plný úväzok to nevidím. Myslím, že sa mám ešte čo učiť. Na druhej strane sa teším až raz budem mať rodinu, ráno vstanem skôr a pripravím pre nich palacinky. Ale človek nikdy nevie, možno sa raz naskytne skvelá príležitosť.

Izabela: Som študentkou bilingválneho gymnázia a do budúcna sa chcem venovať žurnalistike. Pečenie a varenie ma síce baví, ale naplno sa tomu venovať nechcem. Taktiež by som si chcela urobiť kurz výživového poradcu a fitness trénera. Uvidíme, ako sa to všetko vyvŕbi. A piecť si doma budem naďalej, je to moja forma relaxu.

Kristína: Chodím na gymnázium a popri štúdiu sa mi stalo cvičenie a zdravá strava akýmsi koníčkom. Chytilo ma to natoľko, že chodím na rôzne semináre, ktoré sa týkajú výživy či športu. Momentálne si plánujem urobiť kurz poradcu výživy, pretože by som rada vedela viac a mohla prípadne pomôcť druhým. A neskôr by som si chcela spraviť možno aj trénerský kurz.

Zuzana L.: Pečenie aj varenie je vášeň a som hrdá na seba, že dokážem takéto veci bez toho, aby som sa to niekde naučila, a to ma veľmi napĺňa. Momentálne študujem architektúru na STU v Bratislave, 1.ročník a nesmierne ma to baví, aj keď je to veľmi ťažké. V tejto situácii si neviem predstaviť, že by som nechala štúdium a zamestnala by som sa v nejakej cukrárni alebo podobne.

Baví ma aj jedno aj druhé, no pečenie je koníček a tak by to malo asi aj ostať, lebo teraz to robím s láskou a radosťou.

View this post on Instagram

Moja klasická nedeľná rutina a zároveň nie #preworkout ale skôr #prelearning lievance 😂😋 Recepis: ❤20g kokosová múka ❤20g pomleté ovsené vločky ❤10g proteín (použila som walnut liquer od @biotechusa_slovakia ), (kto nepoužíva, nahradiť špaldovou múkou napr. ale potom doslaďte😘) ❤Vajce (bielok vyšľahať) ❤PDP ❤60g acidka (zakysaného mlieka) + 50ml vody 👉Všetko zmiešame, bielok nakoniec a opekáme na panvici:) (Navrch som dala čučo, maliny, mandľové maslo od @lifelikefit a čoko omáčku: 50g acidko, 5g kakao, sladidlo) – označené mňamky sú z @aktinsk @aktincz ❤ – celá táto porcia mala cca 400kcal | 30C | 18F | 30P !! . . . . . #jdudosebe #pancakes #pancakelover #breakfastlover #breakfast #zdraverecepty #fitness #fitnessmotivation #fitnessinspo #healthyeating #iifym #iifymgirls #slovakblogger #mealprep #flexibledieting #recepty #fitrecepty #fiynessfood #jimezdrave #pozitivnesmaky #eatforabs #jdudotoho #makamnasobe #silacky #edrecovered #czechfitnessmotivation #slovakfitnessgirl

A post shared by Kika (@kristina_levkovicova) on

 

Dievčatám ďakujem krásne za rozhovor, pevne verím, že vás inšpirovali a dodali odvahu nebáť sa variť a piecť, aj napriek „študentskému“ statusu 🙂 .