Tak tento slovenský pár to dotiahol na Slovensku veľmi ďaleko. Aj napriek tomu, že z nich nie sú šéfkuchári, dokázali vybudovať 17 gastro prevádzok, sieť reštauríci Thali, obedový koncept svetových kuchýn Chefzone, bistrá Chefstreet a NOMAD. Majú dve deti, ktoré vychovávajú na Kopaniciach, veľa cestujú a držia sa pravidla, že treba vstať a makať.

Na otázky nám odpovedala Eva Zekucia, manažérka školy varenia Chefparade, vyštudovaná ekonómka, ktorá žije spoločne s manželom a dvomi deťmi (6 a 2) v mestečku Brezová pod Bradlom.

 

Aký vzťah k vareniu má žena, ktorá sa pohybuje v gastro priemysle?

Na varenie sa pozerám ako na funkčnú vec, keďže som mama dvoch detí. Snažím sa vždy vytvoriť jedlo z lokálnych a sezónnych potravín. Skombinujem pár dobrých vecí a z toho nikdy nemôže vyjsť nič zlé :).

Rovnaké pravidlo platí aj u nás na kurzoch, kde nejde o to, aby ste sa držali konkrétneho receptu, ale aby ste sa naučili to podstatné – aké potraviny použiť a aký postup zvoliť, aby ste docielili požadovaný výsledok. A potom tieto postupy a kombinácie použijete aj pri príprave iných jedál – lebo už viete čo, ako a prečo sa to pripravuje.

Obaja s manželom ste vyštudovaní ekonómovia, nie kuchári. Ako vás teda napadla myšlienka založiť Chefparade?

Manžel sa venoval školeniam v business oblasti, ja som pracovala v projektovom manažmente – obaja mimo Slovenska. Lákalo nás vrátiť sa na Slovensko a mať vlastné podnikanie. Možnosti boli rôzne. To, že to nakoniec vyhrala oblasť gastronómie, bola viac menej náhoda.

V správny čas na správnom mieste stretnete správnych ľudí. A všetko zrazu dávalo zmysel. Využiť skúsenosti zo školení i práce v zahraničí a spojiť to s témou varenia. Hovorí sa totiž, že jedlo je téma, ktorá spája. O jedle sa môžete baviť s kýmkoľvek a kdekoľvek a skoro vždy  sa prichytíte pri tom, že si nakoniec vymieňate recepty. Jedlo rieši každý, denne.

My sme chceli vytvoriť priestor, kde sa budú cítiť ľudia ako doma, naučia sa variť a budú to môcť zdieľať s rovnako naladenými ľuďmi. Čo si navaria, to si aj zjedia a spokojní a inšpirovaní odchádzajú domov. A navyše nebudú musieť umývať riad.

Ich kurzami varenia prešlo viac ako 20 000 ľudí. Vo svojich reštauráciách vydávajú viac ako 1 tonu jedla denne. Inšpiratívny rozhovor s manažérkou školy varenia Chefparade
Zdroj: Archív Chefparade

V čase, kedy ste sa rozhodli otvárať Chefparade bola kríza, mnohí vás od tohto nápadu odhovárali. Čo pokladáte za najväčšie prekážky, s ktorými ste sa na začiatku svojej cesty stretli?

Najťažšie je začať. Vyraziť na cestu neistoty. Opustiť zázemie zabehnutých spoločností, istoty stáleho príjmu, začať odznova.

Na začiatku bolo dôležite nájsť vhodný priestor, ktorý by bol „prerobiteľný“ na školu varenia. Ako to má vyzerať sme tušili, keďže Chefparade už existovalo v tom čase v Budapešti a Prahe.

Prerábka trvala asi 3 mesiace. Potom zostávalo už len vysvetliť slovenským zákazníkom, že je tu nový typ služby – miesto, kde môžu tráviť voľný čas, naučia sa variť, najedia sa aj zabavia.

Samozrejme bolo potrebné nájsť kuchárov, ktorí by vedeli nielen variť, ale sa aj postaviť pred ľudí a 3 hodiny viesť kurz varenia. Zohnať dodávateľov dobrých surovín, vytvoriť recepty a programy, nastaviť procesy tak, aby si zákazník po kurze povedal – to bol perfektný zážitok, vrátim sa znova a zoberiem aj známych.

Práve skúsenosti z projektového manažmentu a školení nám pomohli všetko zorganizovať tak, aby mohlo naraz v priestore variť aj 40 ľudí naraz a všetko mohlo fungovať od prvého dňa otvorenia.

Ako ďaleko ste sa za osem rokov pôsobenia na gastro scéne posunuli?

Na začiatku sme boli len my, jedna zamestnankyňa, pár kuchárov a možno tak do desať kurzov varenia za mesiac. Dnes máme 3 štúdiá – dve v Bratislave, jedno v Košiciach, 5 zamestnancov na plný úväzok, marketingové a logistické zázemie gastroskupiny a asi 20 kuchárov a hostesiek, ktorí vedú kulinárske eventy, v priemere dve za deň.

Ich kurzami varenia prešlo viac ako 20 000 ľudí. Vo svojich reštauráciách vydávajú viac ako 1 tonu jedla denne. Inšpiratívny rozhovor s manažérkou školy varenia Chefparade
Zdroj: Archív Chefparade

Dnes robíme viac ako 40 akcií mesačne. Okrem kurzov varenia organizujeme kulinárske teambuildingy pre firmy, prenájom priestorov na natáčanie, foodstyling, oslavy, catering. Vedieme aj workshopy vo firemných kuchynkách alebo jazdíme mimo Bratislavy, kde učíme variť naraz až 100 ľudí. Ten posun je obrovský.

V rámci Chefparade ste už vystriedali rôzne pozície, momentálne ste jeho manažérka. Prezraďte nám, ako to všetko zvládate?

Sústredím sa na podstatné veci, využívam online aplikácie na dodržovanie dohodnutých úloh a termínov. Kľúčom k úspechu sú dobre nastavené procesy a dlhoročná skúsenosť. A samozrejme zohratý tím ľudí, na ktorých je spoľah a denne pracujú v štúdiách.

Ja na Chefparade dohliadam skôr z pozície majiteľa, preto si môžem dovoliť „úradovať“ väčšinou z kopaníc. Do hlavného mesta jazdím raz až dva razy do týždňa, cesta trvá asi hodinu. Doobeda si tam vybavím stretnutia s tímom a partnermi.

Po obede sadám do auta, po ceste ešte doriešim pár vecí telefonicky a mierim pre deti do škôlky, ktorá u nás zatvára o 15tej. Ak nestíham, deti prihliadnu kamaráti alebo aktívni starí rodičia.

Zdroj: Archív Chefparade

Okrem nášho businessu som sa aktívne pustila do komunálnej politiky, navštevujem hodiny violoncella, ako rodina veľa športujeme a cestujeme. Televízor nevlastníme, vyváraním ani upratovaním tiež veľa času netrávim. Sústreďujem sa jednoducho na podstatné veci.

Tvrdíte, že Chefparade je len jeden z vašich gastro konceptov… Čo ste stihli popri ňom ešte vybudovať?

Keď sme otvorili Chefparade, gastro nás úplne pohltilo. Rozhodli sme sa v oblasti pokračovať – vybudovali sme sieť reštaurácií Thali, obedový koncept svetových kuchýň Chefzone, bistrá Chefstreet a NOMAD – s reštauráciami chodíme aj na gastro alebo hudobné festivaly.

Zdroj: Archív Chefparade

Pridali sa aj koncepty Chefcatering a Chefmarket – eshop s potravinami. Všetky služby sú združené pod hlavičkou Chefgroup, z ktorej sa stala významná gastroskupina na slovenskom trhu, dnes zamestnávame 120 ľudí.

Máme na konte 17 gastroprevádzok v Bratislave a Košiciach. Tento rok dokončujeme otvorenie štyroch z nich. Najnovším a logickým krokom je založenie veľkoobchodu Dimitrade, ktorý sa momentálne stáva výhradným dovozcom vynikajúceho kokosového mlieka z Malajzie do Európy.

 

Vydávame viac ako 1 tonu jedla denne.

O akú radu by ste sa podelili s ľuďmi, ktorí si chcú otvoriť kaviareň alebo reštauráciu?

Predstavte si, že už ju máte. Je to to, čo chcete robiť? … Musíte si premyslieť všetko od A po Z. Ako bude vyzerať priestor? Kto bude moja cieľová skupina? Ako ich oslovím? Aká bude moja ponuka? Koľko potrebujem ľudí? Koľko ma to bude stáť? Koľko to bude stáť zákazníka? Ake sú predpisy, ktoré musím spĺňať? Čo od toho očakávam do roka? Čo je moja rola v tomto všetkom?

Gastro je každodenná drina. Nemôžete byť kuchár a manažér v jednom. Musíte si rozmyslieť, čo je vašou motiváciou a čo je cieľom. My nemáme reštaurácie, my máme business – cieľom je ho robiť na dobrej úrovni vo všetkých aspektoch.

 

Ak vás baví variť, tak varte. Ak chcete mať gastro business, tak robte business.

Aký je teda kľúč k úspechu?

Úspešný biznis tkvie v jednoduchom pravidle, treba vstať a makať. Na podstatných veciach. Je rozdiel medzi „robiť“ a „urobiť“. A keď sa chce, vždy sa nájde spôsob, ako veci urobiť.

 

Evke veľmi pekne ďakujeme za rozhovor a budeme jej držať palce vo svete gastronómie a biznisu.